Alldeles ensam. Alldeles, alldeles
ensam.
Överväldigande, förkrossande ensam.
Överallt mörker, tystnad, tomhet. Det spelar ingen roll, inte
längre, varför. I mörkret, i ensamheten, känns det förflutna,
allt det som ligger bakom, så oviktigt, och så långt borta. Allt
är bara nu. Obarmhärtigt nu. Framtiden finns inte ens, svävar som
en omöjlighet långt bortom det fattningsbara. Här och nu finns
bara ensamheten, tystnaden, mörkret.
Kommer det någonsin vara annorlunda?
Där i mörkret gör sig frågorna och
tvivlen påminda. Där i mörkret finns inga svar.
Det är inte mycket i Jakobs berättelse
som antyder något slags djup eller någon slags ånger över vem han
är och de val han gör. Han är en manipulativ maktmänniska, en
fuskare, en kvinnokarl. Visst har han fostrats så, men ingen av oss
är slavar under vår uppfostran. Jakob är ingen trevlig karl.
Och ändå undrar jag. Vad rör sig i
honom där han är på flykt, mitt i natten, alldeles ensam? Ångrar
han sig? Känner han tyngden av sina egna val, eller är han mest
fylld av vrede över brodern som vill hämnas? Är ensamheten värre
för att det är han själv som orsakat den?
Den där ensamma platsen. Har du varit
där? Har det känts som att din kudde är av sten, som att allt
runtomkring dig är mörker, som att det inte finns någon som hör
eller ser dig?
När det är som allra mörkast blir
ljuden starkare. Susandet i öronen, hjärtslagens rytm. Andningen
låter mer, kanske för mycket? När halsen blir torr och man
sväljer, är det som en jordbävning av ljud. Och ljuden utanför.
Skiftningarna i sanden blir till hasande steg, vindens viskande till
andhämtningen från en som försöker hålla sig dold.
I mörkret blir alla ljud illvilliga.
Jag undrar om Jakob var rädd?
Det finns ingenting som tyder på att
Jakob blev en bättre människa efter att han mött Gud vid Betel. Vi
önskar ju att det skulle vara så, att upplevelsen av Guds närvaro,
förvissningen om Guds välsignelse, ska föra med sig en värdighet
och godhet, men så är det inte alltid. Gud gör de märkligaste
val.
Och ändå, mitt i all den irritation
jag kan känna över att den hänsynslöse och själviske Jakob
skulle få så många fördelar, finns också en stilla röst som
påminner mig om att det är min smala lycka, också. Jag är inte
vald för min stora förträfflighets skull. Hade Guds kärlek till
mig varit beroende av förträfflighet, skulle jag inte fått
särskilt mycket kärlek. Ingen av oss här är vald för att hen är
ett sådant lysande exempel på osjälviskhet och godhet. Flera av
oss är osjälviska och goda, men det är inte anledningen till att
Gud älskar oss. Och ingen av oss, trots eventuell osjälviskhet och
godhet, trots förträfflighet, är sådan hela tiden. Och Gud älskar
och välsignar oss ändå.
Mitt på dagen, när solen lyser eller
det regnar Bryssel-horisontellt.
Mitt i natten, när tystnaden och
mörkret härskar över förnuft och lugn.
Älskar oss så mycket, att ljuset ändå
bryter igenom. Älskar oss så mycket, att Gud sänder oss änglar
för att visa att himlen är nära. Älskar oss så mycket, att
framtiden är greppbar och vår.
Älskar oss så mycket, att vi får
ynnesten att vara Guds änglar åt andra, när de ligger på marken
med stenar som kudde och mörker som enda sällskap. Älskar oss så
mycket, att vi får nya chanser, och nytt liv.
”Herren är på denna plats, och jag
visste det inte!” utbrister den själviske Jakob. Och han grips av
bävan. ”Här är himlens port.”
Här är himlens port. Här får du och
jag ansluta oss till änglarnas vandring mellan himmel och jord. Här
får vi ta emot förlåtelse och kärlek. Här får vi vandra ut ur
mörkret, tillsammans med vår Gud, som lovat att aldrig överge oss.
Mitt i mörkret möter oss ljuset. Mitt
i tystnaden stiger änglarnas sång. Mitt i ensamheten väntar Gud.
Oavsett vår historia, med förväntan inför vår framtid. Alltid
älskade. Alltid.
No comments:
Post a Comment