De senaste veckorna har jag haft många
samtal med blivande präster. De längtar efter att gå in i tjänst,
vill så mycket, men de är rädda också. Kanske är det så det
måste vara. För de flesta av oss handlar det om ett livsval, något
som kommer att prägla och forma resten av våra liv. De inser det,
och de dras till det, och de är vansinnigt nervösa inför det.
Det finns en del som förväntas av en
präst, förutom att förmedla ordet och förvalta sakramenten. I
våra prästlöften lovar vi att vara en förebild. Det lilla ordet
bär med sig så mycket av förväntningar och rädslor.
Får en präst dricka alkohol? Får ni
dansa? Får en präst gifta sig och ha barn? Får en präst vara
sambo? Får en präst svära? Allihop är frågor jag har fått flera
gånger, ställda med stor nyfikenhet och stort allvar. Det finns
många fler. Förväntningarna på att en präst ska vara lite extra
bra, lite godare och renare än de flesta, är stora.
På samma sätt tror jag att många av
er som berättar att ni tror på Jesus träffar på förväntningar.
En kristen ska vara snäll, fredsälskande, generös, hjälpa andra,
får inte svära, gifter sig ung... Det finns många förväntningar,
många krav. Och mycket rädsla och avståndstagande.
För sanningen är ju att vi samtliga
misslyckas med att leva upp till de högt ställda förväntningarna.
Oavsett om det handlar om vår så kallade renhet eller svordomar,
generositet eller hur vi ser ut. Vi är inte perfekta. Oavsett om vi
är vigda till tjänst, oavsett om vi vet oss älskade av Gud, så är
vi inte perfekta.
Och ändå kan texten tala om oss som
en stad av ljus, som saltet som hindrar världen från att förstöras,
som de som är jublande. Ändå är vi helgon.
Jag vet inte hur det är med er, men
när jag hör ordet helgon tänker jag på Lucia eller Stefanos,
martyrer som dött för sin tro. Eller så tänker jag på människor
som Nelson Mandela eller Malala Yousafzai, som vågar kämpa för det
de tror på trots våld och hot.
Jag tänker inte på mig själv. Inte
en endaste sekund.
Och ändå är texten idag så tydlig.
Det är vi som är den skinande staden i mörkret. Det är vi som är
saltet som hindrar världens förstörelse, hindrar människor från
att halka. Det är vi som har Guds sol framför ögonen, och vi som
ska få se våldet sluta.
Jag hör och läser sådant, och inom
mig tänker en klentrogen liten röst ”Visst. Visst, Gud, det blir
nog bra med det.” Eller ”Visst, det tror jag när jag ser det.”
För det jag hoppas på, det jag längtar efter, är att Gud bara ska
svepa ner och ta hand om allt. Fixa till det, som en curlande
förälder städar sitt barns rum. Jag förväntar mig, lite i
hemlighet sådär, att en himmelsk armé ska svepa ner och ordna till
världen. Att när vi väl har förtjänat det, varit snälla och
skötsamma och precis som kristna ska vara, då ska Gud belöna oss
med att städa upp, och så ska vi alla leva tillsammans i en lycklig
liten perfekt värld.
Problemet är att det här inte har den
minsta bäring i verkligheten.
Vi kommer aldrig någonsin vara så
goda att vi förtjänar att bli räddade på det sättet.
Och kontakten mellan Gud och oss,
kärleken och familjebandet, handlar inte en sekund om någon slags
affärstransaktion med plus och minus och handling och konsekvens.
Vårt familjeband med Gud, vårt
helgonskap, har ingenting med våra goda gärningar, våra
förtjänster att göra. Varje gång vi drar upp en linje i sanden
mellan oss, de goda, och de där borta, de onda, kan vi vara helt
säkra på att Jesus står där på andra sidan strecken*. Med dem som
inte förtjänar hans kärlek. Med dem som inte förmår vara goda
hela tiden. Med oss. Gud kommer inte svepa ner med den himmelska
armén, Gud är redan här med oss. Städandet har börjat, i varje
hjärta där Gudsgnistan lyser, i varje kärleksfullt ögonkast eller
fridshälsning mellan främlingar.
Gud är redan här, född in i denna
värld, och den nya världen skymtar fram, evigheten glittrar. Och du
och jag kan kalla oss helgon idag, för Gud har utvalt oss att göra
Guds verk.
Helgonskapet vi firar idag har lika
mycket att göra med vår egen oförmåga, som med martyrer och
föregångares förmåga. Det har att göra med en kärleksrelation
som utmanar oss att våga älska även andra på samma sätt som Gud
älskar oss. Det är en kallelse till att kliva över strecken vi
drar i sanden, att sträcka oss efter dem som inte vågar komma fram.
Idag får vi jämföra oss med alla
förväntningar och alla förebilder, och inse att det inte finns
någonting vi själva kan göra för att uppfylla allt. Idag är
dagen då helgonen som gått före oss kan hjälpa oss att se att det
enda sätt vi kan våga gå ens ett steg i deras spår, är med Guds
hjälp. Det finns en vila däri, en trygghet däri. Omgivna av
vittnen är vi burna och önskade. Och vår glädje och lycka i det
ska lysa som en stad på ett berg, och vår sorgetid ska för alltid
vara förbi.
*bild lånad från Nadia Bolz-Webers bok Pastrix.
No comments:
Post a Comment