Sunday, May 13, 2012

Predikan 20120513 Bönsöndagen


Gud älskar dig som sin utvalda, som sitt barn, och hör din bön.

Egentligen går det att stanna där, och ändå är det så mycket kvar att säga. Flera minuter av tillämpning, faktiskt. Och en dag som den här finns det många trådar att väva in. Jag har dem här, på korten. Det här kortet säger ”Domare och änka”. Det här, vackert rosa, säger ”Stolthet”, och det här ”Mors dag”. Och det här ”Kommunikation”.

Jag tror vi börjar här, med ”Domare och änka”. Jesus väljer inte de båda kategorierna människor av en slump. Domarnas uppdrag var att skipa rättvisa, att upprätthålla balansen i det judiska samhället, och de hade ett särskilt uppdrag att se till de mest utsatta i samhället. Dessa nämns ofta i Gamla Testamentet. De är främlingar, faderlösa och änkor. En rättfärdig man, en sådan som Abraham letar efter i Sodom och Gomorra i dagens gammaltestamentliga text, han tar sig an främlingen, den faderlöse och änkan. I själva verket var det just bristen på sådan rättfärdighet som var Sodoms brott. En rättfärdig engagerar sig för dem som ingen annan tar sig an, de som ingen annan har. En rättfärdig agerar för att lagen inte ska drabba de svaga, de som inte har familj och vänner som skyddar, de som ser fel ut eller tillber en annan gud. Det är domarens uppdrag, men den här domaren bryr sig inte ett spår.

Och där kommer vi till den här lappen. ”Stolthet”. Brussels Pride, den stora festivalen för homosexuella, bisexuella och transpersoner, går av stapeln i helgen. Under ytan av all glamouren och fånerierna som når tidningsrubriker och löpsedlar, finns något mycket svårare och allvarligare: för några veckor sedan mördades en man i Liège för att han var homosexuell. Han är inte den förste som har gått det ödet till mötes, men han är den förste här i Belgien vars mördare kommer att ställas inför rätta för hatbrott. En domare kommer att få uppdraget att återställa balansen, att tala för de svaga och utsatta. För oavsett vad man tycker om gaykultur och Prideparader, är det ett faktum att människor som älskar andra av samma kön blir mördade och misshandlade för det, och det är ont. Det är inte rättfärdigt. Och på andra sidan domarskranket står den här gången inte en främling, men en familj som bor mitt bland oss. Inte en faderslös, utan en far som mist sin son. Och inte en änka, utan en mor som mist sin son.

”Mors dag”, alltså. Hur är man mor utan ett barn? Hur ska mördarens mamma orka? Hur ska den dödade mannens mamma någonsin kunna fira den här dagen? Hon är en kvinna som alltid kommer att höra hans röst. Hon kommer titta efter hans nummer i sin telefon, behålla hans foton. Hans kläder kanske kommer finnas kvar, och fortfarande dofta av honom. Sonen som inte fick leva. Han som bara genom att finnas väckte några andras hat så till den milda grad att de tog hans liv. Han, vars kärlek inte var värd att finnas.
Som förälder gör det ont att tänka sig att ens barn kan bli så hatat. Och att överhuvudtaget kunna tänka sig att ens barn skulle kunna bli dödat, det är så vansinnigt hemskt att det nästan inte går. Man vill inte släppa barnet ur syne, alltid ha kontakt. Kärleken är för stark, för mäktig. Rädslan för stor. Och om då Guds kärlek är sådan att det knappt går att fatta höjden och bredden och djupet, hur stor måste då inte Guds rädsla för vår skull vara? Hur angelägen om att höra ifrån oss måste inte vår förälder i himlen vara?

Och det för oss till det här kortet. ”Kommunikation.” Vilken relation det än vara månde, så är det a och o. Texterna idag vittnar om flera samtal: mellan Herren och Abraham, mellan Paulus och församlingen i Efesos, brevledes, och mellan Jesus och hans lärjungar. Och de talar om olika sätt att kommunicera. Abraham förhandlar, Paulus bönfaller, änkan i liknelsen tjatar. Men alla kommunicerar de. Att be handlar om kommunikation. Det handlar inte om HUR vi kommunicerar med Gud. Ibland tjatar vi, ibland förhandlar vi. Ibland skriker och gråter vi, andra gånger viskar vi. Emellanåt använder vi stora och högtidliga och traditionsrika ord, andra gånger ber vi utan ord. I allt kommunicerar vi med Gud. Som i en familj.
Vår stora familj är inte en som passar in i någon norm. Vi är spridda över kontinenter, och vi har bara en förälder. Vi är gamla och unga, hetero och homo, vita och svarta. Vi talar olika språk, och om vi skulle försöka att komma överens om vilket tv-program vi ska se på lördagskvällen är det rätt så kört. Vi är dysfunktionella på alla möjliga sätt och vis, och det måste vara en av vår förälders allra största sorger att vi inte kan komma överens, eller ens förmår älska varandra. Hur klarar vår himmelske förälder att barnen dödar varandra? Det sägs att vår tro ska uttryckas i hur vi behandlar våra systrar och bröder. Ska då Människosonen finna någon tro här på jorden när han kommer?

Idag när vi ber, låt oss be för vår stora familj av kristna syskon.
Låt oss be för alla som blir förföljda och mördade för sina åsikters, sin läggnings, sin religions, sitt utseendes och sitt folkslags skull. Låt oss be för alla som inte kan förmå sig att älska. Låt oss be för dem som utestängs, och för dem som av okunnighet eller rädsla utestänger.
Idag är domaren du och jag. Idag är änkans roll fylld av en annan. Låt oss stå fasta och vara stadigt rotade i Kristus, så att vi, och hela världen, kan förstå höjden och djupet och bredden och längden av Guds kärlek.


No comments: