Gud älskar dig som sin utvalda, som
sitt barn, och hör din bön.
Egentligen går det att stanna där,
och ändå är det så mycket kvar att säga. Flera minuter av
tillämpning, faktiskt. Och en dag som den här finns det många
trådar att väva in. Jag har dem här, på korten. Det här kortet
säger ”Domare och änka”. Det här, vackert rosa, säger
”Stolthet”, och det här ”Mors dag”. Och det här
”Kommunikation”.
Jag tror vi börjar här, med ”Domare
och änka”. Jesus väljer inte de båda kategorierna människor av
en slump. Domarnas uppdrag var att skipa rättvisa, att upprätthålla
balansen i det judiska samhället, och de hade ett särskilt uppdrag
att se till de mest utsatta i samhället. Dessa nämns ofta i Gamla
Testamentet. De är främlingar, faderlösa och änkor. En rättfärdig
man, en sådan som Abraham letar efter i Sodom och Gomorra i dagens
gammaltestamentliga text, han tar sig an främlingen, den faderlöse
och änkan. I själva verket var det just bristen på sådan rättfärdighet som var Sodoms brott. En rättfärdig engagerar sig för dem som ingen annan
tar sig an, de som ingen annan har. En rättfärdig agerar för att
lagen inte ska drabba de svaga, de som inte har familj och vänner
som skyddar, de som ser fel ut eller tillber en annan gud. Det är
domarens uppdrag, men den här domaren bryr sig inte ett spår.
Och där kommer vi till den här
lappen. ”Stolthet”. Brussels Pride, den stora festivalen för
homosexuella, bisexuella och transpersoner, går av stapeln i helgen.
Under ytan av all glamouren och fånerierna som når tidningsrubriker
och löpsedlar, finns något mycket svårare och allvarligare: för
några veckor sedan mördades en man i Liège för att han var
homosexuell. Han är inte den förste som har gått det ödet till
mötes, men han är den förste här i Belgien vars mördare kommer
att ställas inför rätta för hatbrott. En domare kommer att få
uppdraget att återställa balansen, att tala för de svaga och
utsatta. För oavsett vad man tycker om gaykultur och Prideparader,
är det ett faktum att människor som älskar andra av samma kön
blir mördade och misshandlade för det, och det är ont. Det är
inte rättfärdigt. Och på andra sidan domarskranket står den här
gången inte en främling, men en familj som bor mitt bland oss. Inte
en faderslös, utan en far som mist sin son. Och inte en änka, utan
en mor som mist sin son.
”Mors dag”, alltså. Hur är man
mor utan ett barn? Hur ska mördarens mamma orka? Hur ska den dödade
mannens mamma någonsin kunna fira den här dagen? Hon är en kvinna
som alltid kommer att höra hans röst. Hon kommer titta efter hans
nummer i sin telefon, behålla hans foton. Hans kläder kanske kommer
finnas kvar, och fortfarande dofta av honom. Sonen som inte fick
leva. Han som bara genom att finnas väckte några andras hat så
till den milda grad att de tog hans liv. Han, vars kärlek inte var
värd att finnas.
Som förälder gör det ont att tänka
sig att ens barn kan bli så hatat. Och att överhuvudtaget kunna
tänka sig att ens barn skulle kunna bli dödat, det är så
vansinnigt hemskt att det nästan inte går. Man vill inte släppa
barnet ur syne, alltid ha kontakt. Kärleken är för stark, för
mäktig. Rädslan för stor. Och om då Guds kärlek är sådan att
det knappt går att fatta höjden och bredden och djupet, hur stor
måste då inte Guds rädsla för vår skull vara? Hur angelägen om
att höra ifrån oss måste inte vår förälder i himlen vara?
Och det för oss till det här kortet.
”Kommunikation.” Vilken relation det än vara månde, så är det
a och o. Texterna idag vittnar om flera samtal: mellan Herren och
Abraham, mellan Paulus och församlingen i Efesos, brevledes, och
mellan Jesus och hans lärjungar. Och de talar om olika sätt att
kommunicera. Abraham förhandlar, Paulus bönfaller, änkan i
liknelsen tjatar. Men alla kommunicerar de. Att be handlar om
kommunikation. Det handlar inte om HUR vi kommunicerar med Gud.
Ibland tjatar vi, ibland förhandlar vi. Ibland skriker och gråter
vi, andra gånger viskar vi. Emellanåt använder vi stora och
högtidliga och traditionsrika ord, andra gånger ber vi utan ord. I
allt kommunicerar vi med Gud. Som i en familj.
Vår stora familj är inte en som
passar in i någon norm. Vi är spridda över kontinenter, och vi har
bara en förälder. Vi är gamla och unga, hetero och homo, vita och
svarta. Vi talar olika språk, och om vi skulle försöka att komma
överens om vilket tv-program vi ska se på lördagskvällen är det
rätt så kört. Vi är dysfunktionella på alla möjliga sätt och
vis, och det måste vara en av vår förälders allra största sorger
att vi inte kan komma överens, eller ens förmår älska varandra.
Hur klarar vår himmelske förälder att barnen dödar varandra? Det
sägs att vår tro ska uttryckas i hur vi behandlar våra systrar och
bröder. Ska då Människosonen finna någon tro här på jorden när
han kommer?
Idag när vi ber, låt oss be för vår
stora familj av kristna syskon.
Låt oss be för alla som blir
förföljda och mördade för sina åsikters, sin läggnings, sin
religions, sitt utseendes och sitt folkslags skull. Låt oss be för
alla som inte kan förmå sig att älska. Låt oss be för dem som
utestängs, och för dem som av okunnighet eller rädsla utestänger.
Idag är domaren du och jag. Idag är
änkans roll fylld av en annan. Låt oss stå fasta och vara stadigt
rotade i Kristus, så att vi, och hela världen, kan förstå höjden
och djupet och bredden och längden av Guds kärlek.
No comments:
Post a Comment