Det är intressant, det här med
kroppslighet, inte sant?
Våra kroppar. Alltid föremål för
intresse, dyrkan, förakt. Alltid utsatta för diverse
disciplinåtgärder, för att döljas eller visas upp. Hur de är
skapta, och hur de utvecklas, orsakar bilolyckor och köer ibland,
som när en stor affärskedja tapetserade det offentliga rummet med
en Marilyn Monroe-kopia i underkläder för något decennium sedan.
Dessa våra kroppar modifieras och emellanåt opereras de. De tränas
och dekoreras. Det tar aldrig slut, kroppstänket.
Och någonstans under all fixeringen
ligger en gammal platonsk idé om att det som är andligt är högre
och finare än det som är kroppsligt. Så vi föraktar i hemlighet
kroppen, så den verkligen ser ut, och strävar efter att den ska
uppnå något ganska så abstrakt ideal. Och vi misslyckas
naturligtvis.
Idealet går nämligen inte att uppnå.
Sådana är idealen – ouppnåeliga.
Jag är säker på att ni alla har sett
eller hört talas om dem som fastnar i ett beroende av
plastikoperationer. De blir aldrig färdiga, det finns alltid
någonting litet att fixa till. Eller naturligtvis alla
träningsfanatiker, alla som försöker kontrollera sin kropp med
hjälp av mat, eller genom att inte äta... Vår relation till vår
gudagivna kropp är i sanning störd.
Den används naturligtvis också som
argument i diverse hetsiga och långdragna debatter. Det är endast
ca femtio år sedan som afroamerikaner inte var välkomna på
universitet och colleges i den amerikanska södern, på grund av
färgen på deras kropp. Det är endast fyrtio år sedan som kvinnor
inte fick rösta i Schweiz, och det finns fortfarande platser i vår
värld där de inte får rösta, på grund av att de har kvinnors
kroppar. Det finns platser i vår värld där kvinnor inte får visa
sina kroppar ens med kläder på, och andra platser där kvinnor inte
ens bör gå ut. På grund av att de har kvinnors kroppar. För
argumentet är alltid att de distraherar männen, eller att deras
kroppar är skapta för barnafödande, inte beslutsfattande.
Så blir kontrollen av kroppen också
en politisk kontroll. Och en religiös. Samma argument har använts
mot kvinnor i religionerna. Kan inte dela samma bänk som männen,
för distraherande. Kan inte visa håret, för distraherande. Kan
inte leda, för de ska föda barn, och är för distraherande.
Lärjungarna tyckte samma sak. Den där
kvinnan, ska hon verkligen få röra dig, Herre? När kvinnorna är
de första att möta Herren efter uppståndelsen, då tror
lärjungarna inte på dem.
Auktoriteten hålls ju av omskurna
judiska män. Inga kvinnor, inga utlänningar. Och där hade vi
kunnat vara fortfarande, om inte något hänt som för alltid ändrade
historien. Jesus försvann.
Missförstå mig rätt. Det var
naturligtvis en chock och en sorg. Så snart efter att de hade fått
honom tillbaka var han borta igen. Men han lämnade dem med en
försäkran om att Hjälparen skulle komma, och Hjälparen,
Sanningens Ande, ska alltid vara hos dem.
Istället för en person, på en
bestämd plats, i en bestämd tid, blir nu Gud tillgänglig, till och
med inneboende, hos alla som tror. Alla. Helt plötsligt suddas de
tidigare hierarkierna ut. Världen förstår inte, nej. De som har
makten vill behålla den, och det med alla medel som står till buds.
Men vi som har den heliga Ande djupt i våra hjärtan, vet att
sanningen är en annan.
Sanningen är att vi alla är heliga,
önskade, älskade. Sanningen är att det inte finns något
kroppsligt ideal som gör dig eller mig mer helig, mer värdig.
Sanningen är att vi alla är kallade. Alla våra kroppar är fyllda
med helig ande. Omskurna eller ej. Kvinnokroppar eller manskroppar.
Barnakroppar, mörkhyade kroppar, och bleka. När Jesus lämnade oss,
kastade han också ut tanken på att våra kroppar ska vara det som
avgör vår helighet. Han slängde ut tanken på Idealet. Istället
vändes begreppen upp och ner. Vi är alla givna helig ande i våra
dop, och därmed alla värdiga. Värdiga att vara Guds barn, värdiga
att uppbära auktoritet i Guds församling. Värdiga att älska och
glädjas och sjunga och älskas. Och jag säger detta här och nu,
för att vi ska inte komma på fall. Makten säger något annat,
världen vill inte förstå. De glassiga magasinens trådsmala
omslagsflickor eller muskelstinna pojkar trumpeterar ut min och din
ovärdighet, politiker diskuterar din och min kropp som vore den
deras att diskutera. Religiösa ledare grubblar över fortplantning
eller lämpliga kläder. Men Anden låter sig inte begränsas av våra
mänskliga regler. Våra kroppar tillhör ingen annan än Gud. Guds
Ande har valt var hon vill vara. I oss, bland oss, genom oss, för
oss. Kroppsligen och andligen, för sanningen är, vänner, att den
ena inte är större än den andra. Heligheten fyller oss, hela våra
kroppar i all deras variation, om vi låter den, och vittnandet om
Guds rike börjar med oss.
1 comment:
Thanks for this sermon (in Google translate). I think you should work on it a bit more and turn it into an article for Fidelia's Sisters perhaps. I'd be glad to look at your translation/English edition if you'd like.
Thanks for making it available.
Post a Comment