Det första en kristen borde lära sig
att säga oftare är ”Förlåt.”
På ett personligt plan känns det
förhoppningsvis ganska naturligt att ta ansvar för sina misstag och
försöka gottgöra dem. Det är mycket svårare när det inte
handlar om det som jag personligen har gjort, utan för min kanske
helt ovetande del i större skeenden.
Som kristna bär vi en tung historia på
våra axlar. Inga är mer förtjusta i att peka ut detta än våra
ateistiska bröder och systrar, och de har rätt. Det svider att
erkänna det, men våra älskade kyrkors del i förtryck och
förföljelse är inte något vi kan ignorera. Vi har så länge
varit allierade med denna världens makter att vi emellanåt missar
att det är till de minsta och svagaste vi är sända, det är minst
och svagast vi är kallade att vara.
Den andra frasen på listan var ”Hur
kan jag hjälpa dig?”. Inte ”Se här, så här kommer vi fixa
ditt problem!”. Att lyssna, att sätta sig ner och verkligen ta
tiden, det är en kallelse vi alla bär. Människor är inte skapta
exakt likadana, tvärtom, och de behöver olika saker. Men en sak
alla behöver är att någon lyssnar på dem. Denna någon, det är
vi kallade att vara.
Förra söndagen var diakonins söndag.
Fokuset var på kyrkans arbete för de svagaste. Men utan varje
enskild kristens omsorg, räcker inte professionella kyrkoarbetares
kraft särskilt långt.
Hu. Börjar bli lite kravfyllt nu,
eller hur?
Tredje saken en kristen bör lära sig
säga oftare är ”Jag vet inte.”
Kanske gäller den här allra mest oss
präster? Vi har en tendens att alltid vilja kunna svara, men
sanningen är ju att det faktiskt inte finns svar på allt, och att
det inte finns någon som förväntar sig att vi ska ha svaren på
allt heller. Och framförallt är det nyttigt för oss, och alla
andra, att inse att vi är folk precis som vem som helst, utan större
insikt vad gäller allting än någon annan.
Med den här insikten kommer också den
fjärde frasen på listan: ”Jag kan ha fel.” Sådär. Jag har
sagt det. Jag kan ha fel. Jag har fel ibland. Inte bara vet jag,
eller någon annan för den delen, inte allt, ibland har vi fel för
oss.
Ödmjukheten i att erkänna det här är
a och o i den tjänande attityden som Jesus efterlyser i dagens text.
Vi är inte och ska inte vara världens herrar. När vi är
fullständigt övertygade om vår egen kunskap och visdom, är kyrkan
som mest illa ute. När vi vet med oss att vi har fullständigt rätt,
innebär det att människan vi möter, som har en något annorlunda
syn på saken, har fel. Hur ska vi då kunna lära från varandra?
Hur ska vi kunna fråga vad den personen vill och drömmer om? Hur
ska vi kunna lyssna, när allt vi hör är personens missuppfattning?
Fras fem är ”Vad tycker du?”. Det
följer rätt så självklart. Inser vi att vi kan ha fel, inser vi
också att vi kan lära av andra, och att andra är viktiga. Det här
gäller inte endast de som sitter här inne i vårt ganska bekväma
lilla gäng. Det gäller den där muslimske bekante, eller släktingen
som lämnat kyrkan i vredesmod. Vi är kallade att tjäna dem också,
och deras ord kan hjälpa oss att öppna oss för sanningar vi aldrig
annars skulle sett.
Fras sex är den allra svåraste, så
jag väntar med den. Ni får höra den på slutet. Under tiden går
vi på sjuan: ”Berätta mer...”. Märker ni mönstret? Intresset
för andra, viljan att lyssna, går som en röd tråd genom hela
artikeln, och genom kallelsen till att vara varandras tjänare. Att
vara kristen är att vara i relation. Ingen är kristen ensam. Vi är
omgivna av bröder och systrar, och vi är kallade till att vara Guds
synliga kärlek i världen. Kärlek visas inte genom pamfletter eller
öppettider, den visas genom lojalitet, engagemang och intresse. Den
yttrar sig i en vilja att vara nära, att höra av sig och höra
ifrån den andre, och i en tendens att sätta den andra i första
rummet.
Alltså blir fras åtta också
naturlig. Den lyder: ”Det suger.” Eller med mer vanligt språk:
”Det är hemskt, eller fruktansvärt.” Allt går inte att fixa.
Men varje människa behöver medkänslan, lyssnandet.
Vi är inte magiker. Vi kan inte beveka
stora makter med våra vackra ritualer eller stora fromhet. Vi kan
inte ta bort människornas smärta och sorg. Men vi kan vandra med
dem i mörker och förtvivlan. När allt verkligen är förskräckligt,
och vi inget hellre vill än att svänga trollspöt för att ta bort
allt det som gör ont, då är vi allt som oftast kallade till att
vara nära, att hålla om, att be och hoppas.
Och ibland är vi kallade till
handling. Ofta förlamas vi av att aldrig ha provat någonting förr,
men den nionde frasen utmanar oss till att ”Låt oss prova!”.
Till att våga chansa och misslyckas. Till att bry oss så mycket att
vi går utanför våra bekväma ramar, till att öppna oss för
risker och faror. Till att öppna oss för varandra så att vi kan
visa den inre enigheten. Att leva i osäkerheten för att nå till
okända platser.
Fras tio kallar oss till att inte säga
någonting alls. Var nära, var ödmjuk. Tystnaden bär också.
Så tillbaka, till slut, till den där
sjätte frasen.
Säg ”Jag älskar dig.”
Vi säger ofta att Gud älskar alla,
men hur ofta betonar vi att det gäller specifika personer? Hur ofta
betonar vi att denna Guds kärlek verkar genom oss?
Jag. Älskar. Dig.
Och dig.
Obekvämt personligt.
Men kyrkan är byggd av kärlek. Kärlek
från Gud, kärlek till Gud, kärlek mellan människor. Genom seklens
bröllop, begravningar och dop. I årtusendens firande av kärlekens
måltid. Men mest av allt i människors kärlek till andra människor.
Kärleken är kittet som håller oss samman. Det är inte
sentimentalt, det är utmanande och svårt. Kärleken kräver vilja
och ödmjukhet.
Som aposteln säger: ”Lev i samma
kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och
fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva.”
Vi är mer älskade än vi någonsin
kan förstå. Du är mer älskad, jag är mer älskad, än vi kan
fatta. Och denna kärlek är given oss i så stor mängd att den
flödar över, att den kan och ska ges vidare. Så blir Guds vilja
gjord, så blir Guds kärlek känd, så visar vi världen att det
trots fattigdom och robotattacker och gasangrepp finns en annan
värld, det finns en annan väg. Den vägen är inte maktens väg,
inte våldets väg, men den är framtidens väg. För allas vår
skull.
No comments:
Post a Comment