Wednesday, March 29, 2006

beredelseord ungdomskväll 060329

Gud skapade allt. Allt. Gud skapade gråsparvar och flamingos, dvärgsilkesapor och människor. Gud skapade jättelika redwoodträn och små knotiga fjällbjörkar. Gud skapade meteoriter och solar.
Allt.
Gud skapade också saker som inte syns. Kärleken, vänskapen. Energi och tid.

Ja, vänner, Gud skapade tiden. Den eviga, långsamt trögflytande och den hetsiga, aldrig tillräckliga.

Det är därför Gud aldrig är stressad.
Det är därför det alltid finns tid.

För om vi skulle fått bestämma skulle vi gjort ett visst bestämt mått tid, och sedan satt igång att fylla den...
"Måndag. Hm. 24 timmar. Om jag bara sover sju har jag sjutton kvar att spendera. Kl. åtta i skolan, blir utsläppt vid fyra. Om jag lägger en timme på att käka frukost, duscha och ta mig till skolan…äh, det går inte. Skippar frukost. Kanske kan trycka in det mellan matten och spanskan.
Men ok, fri vid fyra…Träna, så klart. Två timmar innebandy, duscha och hem, det blir bara fem och en halv timme kvar. Vad mer ska in? Just det ja, kompisar…Mm, msn-ar, då sparar jag i alla fall transporttiden. Det lägger vi på kvällen. 23-24, kompisar. Bra. Middag med familjen, stön. En timme. Mer får de inte, och det är inklusive disken! Och så var det läxor. Jaha, det var måndagen.
Tisdag. Träning innan skolan. Blir nog bara fem timmars sömn då…"

Fattar ni? Så här använder vi tiden vi fått. Ibland känns det som om vi inte ens har tid att andas!

Detta är fastetid. Mänskligt påfund, därför är den inte heller oändlig, vilket en del sötsaksfastande personer här säkert är tacksamma för. Men fastetid är också tid för eftertanke, och det är något som borde prioriteras. Till och med Jesus, som man tycker borde ha lite koll, behövde dra sig undan och tänka.
Vad är viktigt? Vad är, i långa loppet, värt min tid? Vem vinner på att jag är stressad?

Fundera på det medan kören sjunger. Detta är kanske den enda tid du har att tänka, använd den. Och när vi sedan vänder oss till Gud med vår bekännelse, tänk på att vi också ber om ro.

1 comment:

Fru Babsan said...

Hej!
Jag tycker att du skriver jättebra och skulle gärna vilja få tag på dig. Jag jobbar också inom kyrkan och har behov av en duktig skribent och teolog som kan hjälpa mig med texter.

Det vore jättekul om du ville maila mig på portalen@svenskakyrkan.se